Logo podstawowe Taijitu
Szukaj
Close this search box.
Półkole czerwone 2

ODPORNOŚĆ WG MEDYCYNY CHIŃSKIEJ

ODPORNOŚĆ WG MEDYCYNY CHIŃSKIEJ

W ostatnich latach w związku z globalnymi perturbacjami epidemiologicznymi zaczęto bardzo wiele mówić o odporności, zdrowiu i świadomym odżywianiu. Dlatego postanowiłem zebrać w jednym miejscu garść informacji i podzielić się swoją wiedzą. Tak naprawdę nie napiszę nic nowego, ani odkrywczego, jednak ten artykuł może dać odpowiedzi na wiele pytań i okazać się pomocnym w drodze do zdrowia. Zasady budowania odporności wg medycyny chińskiej powinny pomóc Wam uporządkować swoją wiedzę i całościowe podejście do tematu odporności.

PODSTAWY ODPORNOŚCI WG MEDYCYNY CHIŃSKIEJ

Zacznijmy od początku. O co się rozchodzi? Oczywiście o naszą odporność. Na początku zaznaczę, że odporności nie zbudujemy z dnia na dzień czy zażywając wybiórczo suplementy diety. Tutaj kłaniają się podstawy medycyny chińskiej, czy innych terapii naturalnych. Większość z tych naturalnych systemów dbałości o zdrowie sprowadza się do jednego, czyli postawienia na profilaktykę zdrowotną.

Może brzmieć to zniechęcająco na początku, ale spokojnie. Już teraz jesteś w stanie zrobić jedną małą rzecz, czy wdrożyć jeden prosty nawyk, który przybliży Cię do zamierzonego efektu – lepszej odporności, zadbania o zdrowie i poprawę samopoczucia. Metoda małych, a konsekwentnych kroków sprawi, że nie poczujesz się przytłoczony_na tym zadaniem.

KONCEPCJA ODPORNOŚCI W MEDYCNIE CHIŃSKIEJ

Dla osób nieznających terminologii Medycyny Chińskiej dodam parę informacji, aby tekst był lepiej zrozumiały. Zacznijmy od Qi, która jest pojęciem związanym z podstawową energią wypełniającą cały Wszechświat. Qi posiada zarówno aspekt energetyczny, jak i fizyczny, a jej głównym zadaniem jest zapewnianie harmonii. Z tego powodu jej przepływ w ciele człowieka i w świecie powinien być spokojny i niezaburzony. Qi poprzez przybieranie różnych form spełnia wiele funkcji, do których zaliczamy m.in.: ochronę, ogrzewanie, odżywianie i nawilżanie oraz wspieranie rozwoju.

Używając pojęć narządów w rozumieniu Medycyny Chińskiej (pisanych dla odróżnienia wielką literą) w pierwszej kolejności mamy na myśli obieg czynnościowy, w którego skład wchodzi nie tylko narząd fizyczny, ale przede wszystkim:

  • meridian główny i kolaterale (odgałęzienia),
  • narząd zmysłu,
  • tkanki ciała,
  • strefy na skórze,
  • funkcje,
  • dynamika energetyczna,
  • emocje.

Najczęściej układ odpornościowy i sama odporność są przedstawiane w TCM jako energia obronna – Wei Qi, która rozprzestrzenia się po Powierzchni ciała. Można powiedzieć, że Wei Qi ma za zadanie odeprzeć atak ze strony zewnętrznych patogenów, najczęściej Zimna i Wiatru. Należy jednak pamiętać, że Wei Qi uzależniona jest od Yang Nerek, układu pokarmowego (energii Śledziony i Jelit) i Płuc – rozprowadzających tę energię.

Układ odpornościowy możemy przyrównać do wielopoziomowej linii obronnej, gdzie za:

  • ilość żołnierzy odpowiedzialny jest szpik kostny -> Nerki,
  • sprawność żołnierzy odpowiada ich moc -> Płuca i Serce,
  • skuteczność walki odpowiada ich wyposażenie -> Śledziona,
  • środowisko walki odpowiadają emocje -> Wątroba,
  • właściwe rozpoznanie odpowiada Shen -> Serce.

Czym jest Shen opisuję szerzej w artykule: Shen – Duch, Dusza, a może Umysł?

JAK WZMOCNIĆ ODPORNOŚĆ WG MEDYCYNY CHIŃSKIEJ?

Dla wzmocnienia pracy układu odpornościowego dbamy o wszystkie narządy. Poniżej zamieszczone są elementy życia i diety, które istotnie wpływają na dany narząd:

  • Płuca – praca z oddechem, Qi gong, biała rzepa, kapusta pekińska, kalafior, pestki moreli, gruszka, płuca wieprzowe, Shan Yao.
  • Śledziona – wsparcie Qi i Krwi poprzez naturalny smak słodki, warzywa pomarańczowe, żółte, strączki, Shan Yao, Fu Ling.
  • Nerki — podstawa odporności (szpik będący korzeniem komórek T i B), grzyby, orzechy, cordyceps, toniki Esencji.
  • Wątroba — ruch, emocje, wsparcie Krwi. Jak zadbać o Krew omawiam w nagraniu: Wiosna, Wątroba, Krew wg Medycyny Chińskiej.
  • Serce – „gdy Cesarz jest nieczysty wówczas i Urzędnicy są nieczyści” – to sformułowanie podkreśla ogromny wpływ emocji na nasze zdrowie. Na temat emocji zachęcam do lektury mojego artykułu tutaj: Emocje – wewnętrzne przyczyny chorób według Medycyny Chińskiej.

Należy pamiętać, że dla poprawy pracy układu odpornościowego odżywiamy Qi, Krew i Jing. Ponadto staramy się harmonijnie dbać o wszystkie narządy.

CO OSŁABIA UKŁAD ODPORNOŚCIOWY?

Większość z Was zapewne doskonale zdaje sobie sprawę z tego, co osłabia nasz układ odpornościowy. Jednak dla podsumowania przypomnę najważniejsze zagrożenia oraz sugestie jak temu zaradzić.

  • Emocje i stres – ich powstrzymywanie i nadmierne przeżywanie blokuje i zaburza przepływ Qi w całym ciele. Jak mówimy w medycynie chińskiej: „Zastój Qi matką stu chorób”.
  • Przepracowanie i niewystarczająca ilość snu – o tym jak zadbać o sen możecie dowiedzieć się z mojego artykułu „Sen i jego znaczenie wg Medycyny Chińskiej” lub wysłuchać podobnego webinaru „Rytm okołodobowy i jego rola w naszym życiu!”.
  • Niewystarczająca ilość ruchu fizycznego – kluczowe dla zachowania dobrej odporności jest obcowanie z naturą i ruch na świeżym powietrzu. Jeżeli z jakichś powodów jesteśmy unieruchomieni w domu na znaczną część dnia, to koniecznie trzeba podjąć proste ćwiczenia Qi Gong, jogi czy inną formę pracy z ciałem. Dla przykładu pomocne będą ćwiczenia oklepywania ciała (szczególnie meridianu Płuc): Metoda TCM walki z Koronawirusem (TCM’s method to combat Coronavirus). Lub bardziej zaawansowana technika, jaka widoczna jest na nagraniu: Pai Da „Tapping” Qigong. Tu warto również przypomnieć, że ok. ¼ naszej życiowej energii pochodzi z oddechu – stąd właśnie tak ważna jest praca z oddechem i Płucami.
  • Dieta niezapewniająca produkcję Qi, Krwi i prowadząca do Wilgoci – podstawowym filarem Medycyny Chińskiej jest dietetyka. Różni się ona od dietetyki zachodniej przede wszystkim tym, że pokarm postrzegamy przez pryzmat jego energetyki, a nie wartości kalorycznych, o czym piszę m.in. w artykule „Energetyka pożywienia według TCM”. 

Oprócz tego, co jemy, ważny jest sposób obróbki termicznej pożywienia. Istotne jest też spożywanie regularnych, ciepłych i gotowanych posiłków, a szczególnie śniadań. Przykład takiego posiłku to np. „Jaglane congee z batatem”. Oprócz ciepłych, gotowanych posiłków warto także zwrócić uwagę na dostosowanie swojego odżywiania do danej pory roku, czyli żywienie sezonowe. Polecam do przeczytania wszystkie moje artykuły o odżywianiu wiosną, latem, jesienią i zimą. Oprócz posiłków równie ważne jest nawodnienie. Warto też zwrócić uwagę na najbardziej nielubiany i problematyczny patogen Wilgoci, o którym piszę w tym artykule „Wilgoć – istotny czynnik chorobotwórczy w Medycynie Chińskiej”.
  • Przesadna higiena, antybiotyki, zaburzenia mikrobiomu – tutaj pomocne będzie regularne spożywanie kiszonek, polecam gorąco zakwas z buraków. Jednak jak wiemy obecne leki, szczególnie antybiotyki działają tak silnie, że w takich sytuacjach konieczne jest wdrożenie celowanej probiotykoterapii.

Jak widzicie temat odporności, jest dość złożony. Przedstawione przeze mnie informacje są bardzo ogólne i służą jedynie zwróceniu uwagi na najważniejsze aspekty. Jednak wiele działań zależy od nas, dlatego zachęcam Was do podjęcia kroków w celu budowania Waszej odporności. To, co zrobicie teraz, zaprocentuje na przyszłość.

Proszę pamiętać, że niniejsze opracowanie, ani żadne inne nie jest w stanie zastąpić porady u lekarza czy konsultacji z wykwalifikowanym terapeutą i postawienia dokładnej diagnozy. Opracowanie może natomiast okazać się pomocne w profilaktyce zapobiegania rozwoju patologii w ciele człowieka, a przede wszystkim poprawy funkcjonowania układu odpornościowego.

tagi

Scroll to Top